Publikováno
18. 02. 2018
Besední dům, Brno

BRAD MEHLDAU

Koupit vstupenku
nejkoncerty_310×435_Mehldau
O koncertu
VSTUPENKY
PRODEJNÍ MÍSTA
SLEVY
VIDEA
PRO MÉDIA
BIO

Brad Mehldau Solo

„Brad Mehldau je jeden z mála hudebníků, jejichž hudba není obsažena v notách, jež hrají. Svoje posluchače oslovuje především tím, co je za nimi. Jako by za těmi notami byl celý neznámý svět, do kterého vás to táhne.“ Takto charakterizoval amerického pianistu a skladatele před pár lety pro časopis Downbeat jiný slavný pianista Enrico Pieranunzi. Lepší charakteristiku tohoto stylotvorného hudebníka byste vymysleli jen těžko. Brad Mehldau patří do nejvyšší ligy jazzových a crossover hudebníků a jeho umělecký vývoj inspiruje početné pokračovatele po celém světě. Jeho hudba respektuje tradici a osobitě reflektuje současnost. Čerpá jak z jazzové historie, tak z klasické hudby, pop music i experimentální hudby. Mehldau je ale také nevídaný virtuos, který ovšem své technické dovednosti využívá plně ve prospěch hudby. Posluchači jeho hudby se rekrutují ze všech generací, uspokojí jak tradicionalistu, tak hledače nových cest – i v tom je její síla. Mehldauovo brněnské sólové vystoupení v nádherném prostředí Besedního domu bude oslavou fenoménu improvizace.

I. kategorie: 890 Kč
II. kategorie: 690 Kč
III. kategorie: 490 Kč

  • Info pro ZTP/P: osoby ZTP/P dle platného ceníku, doprovod jedné osoby zdarma na přístavek
  • pro vozíčkáře místa vyhrazena, bezbariérový přístup zajištěn
  • Rezervace vstupenek ZTP/P: vstupenky@jazzfestbrno.cz

Seznam všech prodejních míst v ČR ZDE. Vybraná prodejní místa v Brně:

INDIES BRNO Poštovská 2 602 00 Brno Tel.: 542 218 382 Po – Pá: 09:00 – 18:30 So – Ne: 09:00 – 13:00 Agentura Zabloudil Lidická 4 602 00 Brno Po – Pá: 9:00 – 18:00 Dům pánů z Lipé Kulturní a informační centrum Náměstí Svobody 17 602 00 BRNO Po – Pá: 8:00 – 20:00 So – Ne, svátek: 9:00 – 16:00

20 % pro držitele studentského průkazu ISIC, průkazu ITIC, děti do 15 let, seniory nad 65 let a držitele průkazu ZTP/P

Karta_ISIC_SS_2014_Vesela-obracena-JPGKarta_ITIC_2014_SKOLA_Novotna

O akreditace na koncert, tiskové zprávy a fotografie v tiskové kvalitě žádejte na e-mailu press@jazzfestbrno.cz.

Americký pianista Brad Mehldau se propracoval k jedinečnému zvuku, jemuž se snaží přiblížit celá řada jazzových adeptů nejen mladší generace. Mehldau by se u nás řadil mezi „Husákovy děti“ a z této generace se vypracoval jako nejvlivnější světový jazzový umělec. „Mehldauovu hudbu miluju,“ řekl před pár lety pro časopis Downbeat slavný pianista Enrico Pieranunzi. „A nejsem zdaleka sám. V jeho hře je totiž něco lákavě tajemného. Brad Mehldau je jeden z mála hudebníků, jejichž hudba není obsažena v notách, jež hrají. Svoje posluchače oslovuje především tím, co je za nimi. Jako by za těmi notami byl celý neznámý svět, do kterého vás to táhne.“

Lepší charakteristiku tohoto stylotvorného hudebníka byste vymysleli jen těžko. Brad Mehldau patří do nejvyšší ligy jazzových a crossover hudebníků a jeho umělecký vývoj inspiruje početné pokračovatele po celém světě. Jeho hudba respektuje tradici a osobitě reflektuje současnost, jak je tomu ostatně u všech vynikajících jazzmanů v poválečné éře. Čerpá jak z jazzové historie, tak z klasické hudby, pop music i experimentální hudby. Mehldau je ale také nevídaný virtuoz, který ovšem své technické dovednosti využívá plně ve prospěch hudby. Posluchači jeho hudby se rekrutují ze všech generací, uspokojí jak tradicionalistu, tak hledače nových cest – i v tom je její síla. Mehldauova celosvětová popularita a nekončící řada světových turné jsou toho nejlepším důkazem.

Mehldau pravidelně vystupuje na koncertních pódiích již od roku 1990 a nejkonzistentnější formát, v němž ho můžeme vidět a slyšet, je ultimátní jazzový formát, trio. Již v roce 1996 zahájilo Mehldauovo trio sérii nahrávek s přiléhavým názvem The Art of Trio a během pěti let se na labelu Warner Bros dočkala celkem pěti pokračování. Během téhož období Mehldau vydal sólovou nahrávku nazvanou Elegiac Cycle a album s názvem Places, jež dává prostor jak sólo klavíru, tak triovým skladbám. Mezi další stěžejní Mehldauovy nahrávky z přelomu tisíciletí patří Largo, vzniknuvší ze spolupráce s inovativním hudebníkem a producentem Jonem Brionem, a Anything Goes, triová jízda s tehdejšími kmenovými spoluhráči basistou Larrym Grenadierem a bubeníkem Jorgem Rossym.

První Mehldauova nahrávka pro label Nonesuch, Brad Mehldau: Live in Tokyo, vyšla v září roku 2004. Nedlouho poté došlo k zásadní změně v obsadě tria – po deseti letech nerozlučného hudebního bratrství s bubeníkem Rossym jej v roce 2005 vystřídal Jeff Ballard a začerstva nahráli skvělé album Day is Done. Pozitivního přijetí ze strany kritiky si o tři roky později vysloužilo i povedené live dvojalbum lakonicky nazvané Brad Mehldau Trio Live. V březnu vyšel studiový dvojdisk Highway Rider, velmi očekávaný rozsáhlejší hudební počin nepřímo navazující na album Largo. Highway Rider byl druhou Mehldauovou spoluprací s proslulým producentem Jonem Brionem a dohromady spojil jeho tradiční trio – bubeníka Jeffa Ballarda a basistu Larryho Grenadiera s bubeníkem Mattem Chamberlainem, saxofonistou Joshuou Redmanem a komorním orchestrem pod vedením Dana Colemana.

V roce 2011 vyšlo Live in Marciac – dvojCD s doprovodným DVD se záznamem koncertu z roku 2006 a Modern Music, tvůrčí spolupráce klavírního dua Brad Mehldau a Kevin Hays se skladatelem a aranžérem Patrickem Zimmerlim. V roce 2012 vydal po letech čekání na triovou desku Nonesuch album autorských písní s názvem Ode – dlouho očekávaná deska volně navázala na CD Live at the Village Vanguard a první studiovou nahrávku tria Day is Done a byla nominována na Grammy. Paralelní nahrávka tria Brada Mehldaua Where Do You Start prezentuje silnou stránku Mehldauova přístupu k hudbě – přearanžované interpretace převzatých skladeb. Where Do You Start nabízí Mehldauův originální pohled na desítku skladeb z pera jiných autorů a navrch přidává jednu Mehldauovu autorskou kompozici.

V roce 2013 Mehldau přispěl svým jedinečným uměním ke kvalitě alba Walking Shadows dlouholetého hudebního parťáka Joshuy Redmana. Rok 2013 byl vůbec pro Mehldaua plodný, inicioval řadu společných projektů s různými umělci včetně turné s virtuózním mandolinistou Chrisem Thilem, klavírních duet s Kevinem Haysem a nového „elektrického“ projektu s bubeníkem Markem Guilianou s názvem „Mehliana“, jenž si nahrávací premiéru odbyl v roce 2014.

Mehldauova hudební osobnost je vpravdě dichotomická. Je v první řadě improvizátorem a výrazně si pěstuje pocit okamžitého okouzlení spontánní hudební myšlenkou vyjádřenou v reálném čase, zároveň je ovšem hluboce fascinován formální architekturou hudby, jež pomáhá formovat vše, co nakonec zahraje. V okamžicích Mehldauovy nejsvětlejší inspirace slouží skutečná struktura jeho hudebního myšlení jako prostředek exprese. Při hře jakoby zvenčí pozoruje, jak a v jakém pořadí se hudební myšlenky odvíjí. Každá skladba má silný vypravěčský oblouk, ať už se projeví na začátku nebo na konci, popřípadě úmyslně otevřený konec. Obě polohy jeho umělecké osobnosti – Mehldau improvizátor a Mehldau formalista – se vzájemně podporují, inspirují a výsledkem je často něco jako kontrolovaný chaos.

Mehldau vystupuje po celém světě konstantním tempem už od poloviny devadesátých let a jeho koncerty zprostředkovávají širokou škálu emocí. Některé jeho skladby nabízejí intelektuální kontrolu kontinuálního procesu abstrakce, jiné zase mimořádnou hustotu hudební informace. A hned vzápětí může následovat zemitá a emocionálně překypující balada. Mehldau si prostě užívá balancování mezi extrémy. Za více než dvě dekády si užívá zájmu širokého publika, jehož řady navíc postupně utěšeně narůstají. Dostává se jim totiž jistoty intenzivního zážitku z každého koncertu…

Kromě svých vlastních projektů spoluracuje Mehldau s řadou nepřehlédnutelných jazzových osobností, včetně nádherných dvou let na turné s kapelou saxofonisty Joshuy Redmana, nahrávek a koncertů s Patem Methenym, Charliem Hadenem, Lee Konitzem a sidemanské spolupráce s kapelami Michaela Breckera, Wayne Shortera, Johna Scofielda či Charlese Lloyda. Více než deset let spolupracoval s několika muzikanty a kolegy, které mimořádně respektuje, včetně kytaristů Petera Bernsteina a Kurta Rosenwinkela či tenor saxofonisty Marka Turnera.

Mehldau se rovněž objevil na řadě nahrávek mimo jazzový žánr, např. desce Teatro Willieho Nelsona a Scar písničkáře Joea Henryho. Jeho hudba se objevila v několika filmech, včetně Eyes Wide Shut Stanleyho Kubricka a Million Dollar Hotel Wima Wenderse. Složil také původní hudbu pro francouzský film Ma Femme Est Une Actrice. Mehldau má na svědomí i dvě díla v instrumentaci klavír a zpěv, které si objednala Carnegie Hall: The Blue Estuaries a The Book of Hours: Love Poems to God. Provedl je na jaře roku 2005 s uznávanou klasickou sopranistkou Renée Fleming. S Fleming tyto kompozice Mehldau i nahrál a vyšly v roce 2006 pod titulem Love Sublime. O dva roky později si Carnegie Hall objednala cyklus sedmi milostných písní pro švédskou mezzosopranistku Anne Sofie von Otter. Premiérovány byly v roce 2010. Výtečně přijaté dvojalbum Mehldaua a von Otter s titulem Love Songs, které spárovalo nově zkomponovaný písňový cyklus s vybranýmí francouzskými, americkými, anglickými a švédskými písněmi, bylo vydáno na konci téhož roku.

V sezóně 2010/11 vybrala Carnegie Hall Brada Mehldaua, čerstvého laureáta „Richard a Barbara Deb´s Composer´s Chair“, k uměleckému hostování jako vůbec prvního jazzového umělce. Předchozími privilegovanými byli Louis Andriessen (2009-2010), Elliott Carter (2008-2009) a John Adams (2003-2007).

Tagy: , , , ,