Publikováno
04. 05. 2017 – Již proběhl
Bobycentrum, Brno

Chick Corea Trio

chick-corea-trio-web
O koncertu
VSTUPENKY
PRODEJNÍ MÍSTA
SLEVY
VIDEA
PRO MÉDIA
BIO

Dvaadvacetinásobný držitel ceny Grammy, invenční skladatel, improvizátor a klavírní virtuos v průběhu svého muzikantského života prozkoumal překvapivé množství hudebních stylů – od avantgardy přes bebop k jazzrockové fúzi, latinskoamerické a tradiční španělské hudbě, dětským písním a komorní i symfonické hudbě. Na festivalu JazzFestBrno zahrál naposledy loni společně s Bobbym McFerrinem ve vyprodané hale Vodova. Tentokrát na festival přijede Chick Corea s triem, v němž mu sekundují basový mistr triové disciplíny Eddie Gomez a nejvyhledávanější současný jazzový bubeník Brian Blade. Koncert Chick Corea Tria se uskuteční 4. května 2017 v Bobycentru jako součást festivalu JazzFestBrno.

Pětasedmdesátiletý umělec nepolevuje ve svém vlivu na současnou scénu, o čemž svědčí ceny Grammy, jež vyhrává v posledních letech. V roce 2012 si Corea odnesl hned dvě ceny Grammy: „nejlepší jazzové instrumentální sólo“ a „nejlepší akustické jazzové album“ nahrané se spoluhráči z legendární kapely Return To Forever Stanleym Clarkem a Lennym Whitem. Ceny za rok 2014 zaujímají v Coreově sbírce Grammy Awards neuvěřitelná čísla 21 a 22, získal je za album Trilogy (nejlepší jazzové instrumentální album) a Fingerprints (nejlepší improvizované jazzové sólo). Corea vždy vynikal schopností s lehkostí se pohybovat mezi různými hudebními světy a prokazuje ji i v době aktuální – pokračují série koncertů s aktuálním triem s Eddiem Gomezem a Brianem Bladem, setkání klasiky a jazzu nabízí koncert pro jazzový kvintet a komorní orchestr, nezastaví se ani nekonečné turné v duu s vibrafonistou Garym Burtonem. Nejnovějším přírůstkem mezi aktivitami Chicka Corey je projekt The Vigil, jenž si evropskou premiéru odbyl v roce 2013 na pouhých pěti místech včetně Brna. Pravidelně si užívá také koncerty plné improvizace se starým přítelem Bobbym McFerrinem. Tyto vzácné příležitosti si oba naplno vychutnávají, jak měli příležitost vidět posluchači na jejich brněnském koncertě v roce 2015. Jejich pódiové rozhovory jsou plné úcty, humoru i nedostižného duchovního napojení. Chick Corea se rád vrací také k hudební konverzaci v ideálním jazzovém formátu, klavírním triu a na tuto tradici naváže s basistou Eddiem Gomezem a bubeníkem Brianem Bladem právě na JazzFestu Brno 2017.

VIP kategorie: 2 490 Kč

Vstupenka zahrnuje sezení na nejlepších místech v sále, vstup do VIP zóny s občerstvením formou švédských stolů a dárkový balíček.

I. kategorie: 1 190 Kč

II. kategorie: 990 Kč

III. kategorie: 790 Kč

IV. kategorie: 690 Kč

V. kategorie: 390 Kč

 

  • Info pro ZTP/P: osoby ZTP/P dle platného ceníku, doprovod jedné osoby zdarma na přístavek
  • pro vozíčkáře místa vyhrazena, bezbariérový přístup zajištěn
  • rezervace vstupenek ZTP/P: vstupenky@jazzfestbrno.cz

Seznam všech prodejních míst v ČR ZDE. Vybraná prodejní místa v Brně:

INDIES BRNO Poštovská 2 602 00 Brno Tel.: 542 218 382 Po – Pá: 09:00 – 18:30 So – Ne: 09:00 – 13:00 Agentura Zabloudil Lidická 4 602 00 Brno Po – Pá: 9:00 – 18:00 Dům pánů z Lipé Kulturní a informační centrum Náměstí Svobody 17 602 00 BRNO Po – Pá: 8:00 – 20:00 So – Ne, svátek: 9:00 – 16:00
  • 15 % pro držitele studentského průkazu ISIC, průkazu ITIC, děti do 15 let, seniory nad 65 let a držitele průkazu ZTP/P
  • 20 % pro studenty škol s hudebním zaměřením pro studenty vysokých škol s hudebním zaměřením (JAMU, FF MU Hudební věda, DAMU, PdF MU Hudební obory), studenty středních uměleckých škol (konzervatoře, Gymnázium Pavla Křížkovského)
  • zdarma děti do 6 let bez nároku na vlastní sedadlo

 

INFO

  • Info pro ZTP/P: osoby ZTP/P dle platného ceníku, doprovod jedné osoby zdarma na přístavek
  • pro vozíčkáře místa vyhrazena, bezbariérový přístup zajištěn
  • rezervace vstupenek ZTP/P: vstupenky@jazzfestbrno.cz

Karta_ISIC_SS_2014_Vesela-obracena-JPGKarta_ITIC_2014_SKOLA_Novotna

O akreditace na koncert, tiskové zprávy a fotografie v tiskové kvalitě žádejte na e-mailu press@jazzfestbrno.cz.

Dvaadvacetinásobný držitel ceny Grammy, invenční skladatel, improvizátor a klavírní virtuos Chick Corea dosáhl statutu žijící legendy už v sedmdesátých letech dvacátého století, kdy formoval jazz nahrávkami jedné ze svých nejúspěšnějších kapel Return to Forever. Renomé mezi jazzmany si však vydobyl mnohem dřív, šedesátá léta byla totiž svědkem Coreova přerodu z vynikajícího pianisty ve skutečného umělce.

Chick Corea začal svoji oslnivou kariéru v kapelách Stana Getze, Sarah Vaughan a Milese Davise. „Měl jsem obrovské štěstí, že jsem mohl doprovázet takové velikány,“ vzpomíná Corea na svoje tovaryšské roky. „Mám pocit, že jsem dostal jedinečnou příležitost rozvinout svůj vlastní přístup k hudbě i umění jako takovému. Dostalo se mi inspirace od vynikajících muzikantů a mohl jsem nahlédnout i do kapelnické kuchyně. Spolupráce s někým, kdo dělá něco, v čem chcete být dobří i vy, na té nejvyšší úrovni, je standardní cestou ke zlepšení. Naučíte se základní prostředky a pak si s nimi můžete nakládat dle vlastní vůle.“

Legendární Miles Davis nabídl Coreovi šanci podílet se na tak zásadních jazzových nahrávkách, jakými byly In A Silent Way a Bitches Brew. Té druhé jmenované se na konci šedesátých prodalo více než milión výlisků a stala se vůbec nejprodávanější jazzovou nahrávkou v době svého vzniku. „Spoluráce s Milesem Davisem byla úžasným zážitkem od začátku do konce,“ vzpomíná Corea. „Miles má podobně jako Stan Getz, Sarah Vaughan a další vynikající hudebníci, se kterými jsem tenkrát spolupracoval, vysokou míru umělecké integrity. Když něco slyší nebo si usmyslí vytvořit, neptá se nikoho na to, zda by to měl či neměl tvořit. Prostě to udělá a dotáhne do konce bez ohledu, zda se to někomu líbí, nebo ne.“

Na paralelní sólovou kariéru se Corea vydal v roce 1966 a proslul jako pianista schopný fungovat se svými akustickými jazzovými kapelami stejně dobře jako s inovativními projekty Return to Forever a Elektric Band, kde exceloval především na elektrofonické klávesy. „Return to Forever byly vlastně dvě kapely,“ říká Corea. „Ta první měla měkčí zvuk, na bicí hrál Airto Moreira a vnášel do kapely brazilský element, Flora Purim zpívala, Joe Farrell hrál hlavně na flétnu a kapela tak zněla hodně odlehčeně. Já sám jsem hrál de facto akusticky, ale to se změnilo, když na post bubeníka přišel Lenny White. Rozhodli jsme dát kapele trochu tvrdší a električtější zvuk a směrem k větší dramatičnosti se změnily i skladby.“

Koncem roku 1975 přestal Corea vystupovat s Return to Forever a v průběhu dalších tří let pracoval na nejrůznějších ad hoc projektech s Gary Burtonem, Michaelem Breckerem i většími ansámbly. „Začala mi chybět stálá kapela,“ vzpomíná Corea. „Kapela je prostě kapela a ne jen nějaký projekt na letní turné. Tak jsem takovou kapelu dal dohromady. Chtěl jsem hrát něco rockovějšího, kde by se opět uplatnil elektrický klavír Fender Rhodes. Našel jsem basistu Johna Patitucciho a bubeníka Dave Weckla a začali jsme fungovat jako trio. Když jsme chtěli natáčet ve studiu, přibral jsem ještě kytaru a saxofon. Elektric Band byl na světě a fungoval přibližně šest let.“

Akoustic Band byl paralelní projekt, který fungoval vedle Elektric bandu a umožnil Coreovi i jeho spoluhráčům únik k akustickému zvuku. „Měl jsem trio s Royem Haynesem a Miroslavem Vitoušem už od šedesátých let a moc mě bavilo, takže jsem Akoustic Band bral jako příležitost k návratu k akustickému klavíru i celkovému syrovějšímu zvuku tria. Období s těmito kapelami si vybavuju jako velmi kreativní – opravdu mě bavilo s těmito spoluhráči hrát. Na jeho konci jsem ale cítil, že jsem trochu vyhořelý a potřebuju si dát pauzu.“

Po kreativním odmlčení se v devadesátých letech Corea vrátil v plné síle s jazzověji orientovanými projekty Pocta Budu Powellovi a Origin. Na přelomu milénia pak nechal zazářit další budoucí jazzové superhvězdy – basistu Avishaie Cohena a bubeníka Jeffa Ballarda v The New Trio. Úspěšné pokračování kariéry Coreových spoluhráčů se ostatně stalo tak trochu automatickým, nálepka „Coreův spoluhráč“ funguje v jazzu jako ta nejlepší reference.

Chick Corea v průběhu svého muzikantského života zavadil o nepřeberné množství hudebních stylů – od avantgardy přes bebop k jazzrockové fúzi, latinskoamerické a tradiční španělské hudbě, dětským písním i komorní klasické hudbě. Úspěšně se etabloval i ve světě rozsáhlých symfonických děl, a navíc vždy při zachování standardu dokonalosti. „Nechávám věci přirozeně plynout,“ říká Corea. „Jako muzikant nemám jen jednu výhradní polohu. Rád tvořím a svoji tvořivost rád nechám projevit se v různých kontextech. Jedním z mých vzorů v tomto ohledu je Dustin Hoffman, protože je vynikající ve všech rolích, které hraje. Když se třeba díváte na Roberta DeNira, je to většinou prostě DeNiro. Vynikající, ale DeNiro. Hoffman je pokaždé jiný v závislosti na tom, jakou roli hraje. A takhle funguju i já.“

Chick Corea nepolevuje ve svém vlivu na současnou hudební scénu, o čemž svědčí ceny Grammy, jež vyhrává v posledních letech. V roce 2007 získala cenu Grammy nahrávka The Enchantment (duety s virtuózním banjistou Bélou Fleckem), v roce 2008 pak The New Crystal Silence (duety s oblíbeným vibrafonistou Gary Burtonem), a v roce 2009 živá nahrávka projektu Five Peace Band (s Johnem McLaughlinem, Christianem McBridem, Kennym Garrettem a Vinnie Colaiutou).

V roce 2012 si Corea odnesl hned dvě ceny Grammy: „nejlepší jazzové instrumentální sólo“ (na Forever, dvojcédéčku nahraném s jeho tehdejším akustickým triem) a „nejlepší akustické jazzové album“ natočeném se spoluhráči z legendární kapely Return To Forever Stanley Clarkem a Lennym Whitem. Úspěch u posluchačů a kritiků zaznamenalo i trio s Eddie Gomezem a Paulem Motianem, jež získalo Latin Grammy 2012 za album Further Explorations. Ceny z roku 2014 zaujímají v Coreově sbírce Grammy Awards neuvěřitelná čísla 21 a 22, ta úplně poslední za triové album Trilogy.

Coreova schopnost s lehkostí se pohybovat mezi různými hudebními světy se projevuje i v době aktuální – pokračují série koncertů s aktuálním triem s Eddie Gomezem a Brianem Bladem, setkání klasiky a jazzu nabídnul koncert pro jazzové kvinteto a komorní orchestr, nezastaví se ani nekonečné turné v duu s vibrafonistou Garym Burtonem. Nejnovějším přírůstkem mezi aktivitami Chicka Corey je projekt The Vigil, jenž si evropskou premiéru odbyl v roce 2013 na pouhých pěti místech včetně Brna. Pravidelně se také vrací k hudební konverzaci se starým přítelem Bobbym McFerrinem. Tyto vzácné příležitosti si oba naplno užívají, jak měli příležitost vidět posluchači na jejich brněnském koncertě v roce 2015. Jejich pódiové rozhovory jsou plné úcty, humoru i nedostižného duchovního napojení.

Hudební komunikaci v ideálním jazzovém formátu, klavírním triu, má Corea v oblibě od dob triové klasiky šedesátých let Now He Sings Now He Sobs. V aktuálním triu mu sekundují basový mistr triové disciplíny Eddie Gomez a nejvyhledávanější současný jazzový bubeník Brian Blade.

Tagy: , , , , ,